توکسوپلاسموز چیست ؟؟؟؟؟؟



توکسوپلاسموز یک بیماری است که دلیل آن یک انگل تک سلولی است که آن را تی-گاندی می خوانند . توکسوپلاسموز یک بیماری معمول انگلی است که فقط در جانداران خون گرم وجود دارد برای مثال میتوان انسان ها و حیوانات خانگی را نام برد . این بیماری شایعی است –این بیماری انگلی بیشتر در گربه ها مشاهده شده است .
 


 دلیل توکسوپلاسموز چیست :
توکسوپلاسما گوندی چرخه پیچیده ای دارد و میزبانش فقط دو موجود هستند و فقط میتواند آن دو میزبان را الوده کند. گربه ها چه وحشی و چه خانگی تنها میزبان توکسو پلاسما گوندی هستند .این معنی میدهد که این انگل تنها وقتی که وارد بدن یک گربه شود میتواند تخم گذاری کرده و رشد کند .
هنگامی که گربه یک طعمه آلوده به این انگل را قورت میدهد (یا گوشت خام میخورد )این انگل وارد بدن گربه شده و در دستگاه گوارشی گربه آزاد میشود .
پس از ورود انگل به دستگاه گوارش شروع به تولید مثل و زیاد شدن تعداد در روده کوچک خواهد کرد تا هنگامی که تشخیص داده شده و از بین بروند .

تعداد زیادی از تخم های تولید شده در این زمان همراه با مدفوع گربه دفع خواهند شد . گربه ها معمولا انگل توکسو پلاسما گوندی را از 3 تا 10 روز بعد از بلعیدن گوشت خام یا طعمه پناه میدهند و آنها از 10 روز تا 14 روز این انگل خطرناک را دفع میکنند در این زمان چند میلیون از این تخم ها در بدن گربه وجود خواهد داست.
این انگل ها و تخم ها بسیار سخت هستند و اگر شرایط خوب و مناسب باشند حدود 1 سال زنده خواهند ماند .

پس از گذشت چرخه بیماری انگلی در گربه ، برخی توکسوپلاسما گوندی تبدیل به کیست میشود و به مکان های عمیق تری راه پیدا خواهند کرد و از روش دیگری در روده ها تکثیر خواهند شد . اینها پس از روده گربه به قسمت های دیگر بدن گربه منتقل خواهند شد و چرخه الوده سازی در بدن گربه شروع خواهد شد .
بعد از مدتی بالاخره بدن گربه با سیستم دفاعی قوی از این بیماری پاک خواهد شد . بعضی ها هنگامی که سیستم دفاعی در حالت استراحت است وارد استخوان یا ماههیچه های مثانه خواهد شد . این کیست ها که در مثانه قرار دارند به اهستگی به تولید مثل میپردازند .

انسان ها و برخی پستانداران دیگر میتوانند میزبان اولیه این انگل خطرناک یعنی توکسو پلاسما گوندی باشند . میزبان این انگل میتواند باعث الودگی دیگران شود اما تخم های به وجود امده توانایی اینکار را ندارند .

تخم های موجود در مدفوع گربه باعث این بیماری هستند اما سریعا این بیماری به دیگر حیوانات و انسان ها منتقل نخواهد شد .
در مرحله اول انها باید مراحل هاگ سازی را طی بکنند که هر کدام از انها 5 روز طول میکشد البته این 5 روز فقط ددر شرایط محیطی بسیار اماده است .
معمولا هاگ های ساخته شده عامل انتقال به انسان ها ، حیوانات ،گربه ها و بقیه میزبان ها خواهند بود . میزبان فقط در صورتی که هاگ هایی که دارای تخم هستند را ببلعد الوده خواهد شد و این کیست ها در جای جای بدن وارد شده و اسیب خواهند رساند .

توکسوپلاسموز بر روی گربه من چه تاثیری خواهد داشت:
اکثر گربه های که به توکسوپلاسما گاندی الوده میشوند علامت ظاهری خاصی نشان نخواهند داد .برخی اوقات یا گاه گاهی بیماری به صورت بستر بروز خواهد داد .
وقتی که بدن گربه نمیتواند پاسخ قطعی بدهد و در برابر این بیماری بنا به دلایلی از لحاظ دفاعی ضعیف است این بیماری به صورت بستر ظاهر میشود و بدن گربه هیچ توانایی ندارد که بر علیه بیماری دفاع کرده و در مقابل ان ضعیف شده وگربه دارای علائم خواهد شد.

این بیماری در صورتی که گربه ها خردسال باشند یعنی بچه گربه ها ،هنگامی که گربه ای ضعف سیستم دفاعی به نام FIV دارد یا هنگامی که گربه دارای سرطان خون است باعث اسیب دیدگی به خود گربه میشود .

مهم ترین علائم توکسوپلاسموز تب ، بی حالی و کم اشتهایی است که شما در مدت زمان بسیاری کمی در گربه مشاهده خواهید کرد .

بقیه علائم مربوط به توکسوپلاسموز بستگی به جایی دارد که بدن الوده شده و کیست ها به وجود امده است با توجه به مکان علائم خاص خود وجود خواهد داشت .

اگر توکسوپلاسموز گوندی در ریه ها قرار داشته باشد میتوان از علائمش ناراحتی و التهاب ریه ها را نام برد ،که کم کم باعث سخت تر شدن و سنگین شدن تنفس گربه میشود .

توکسوپلاسما گوندی همچنین میتواند بر روی چشم ها و سیستم عصبی میانی تاثیر بگذارد که این تاثیر میتواند شامل التهاب شبکیه و قسمت مرکزی چشم گربه باشد ،مردمک غیر عادی و حساسیت بیش از حد گربه به نور ،کوری ،تنظیمات نامنظم،حساسیت تماس بیش از حد ،ناگهان جمع کردن گوش ها ،سخت جویدن ،از دست دادن کنترل بر روی رفتار ها و پرخاشگری از علائم این بیماری است .

چگونه توکسوپلاسموز را در گربه ها تشخیص بدهیم ؟

توکسوپلاسموز در گربه را میتوان بر اساس چند چیز تشخیص داد ،یکی از انها علائمی است که گربه مبتلا به ان مبتلا می باشد و دیگر نتیجه ازمایشی که در ازمایشگاه بدست امده است .
نتیجه های بدست امده از ای جی جی و ام جی ام میتواند به دامپزشک کمک کند تا با شناسایی پادتن ساخته شده نوع توکسوپلاسموز و بقیه موارد را تشخیص بدهد .
حضور مقدار قابل توجهی پادتن ای جی جی برای مقابله با توکسو پلاسموز نشان دهنده این است که گربه قبلا به این بیماری الوده شده است و با این بیماری در حال مقابله است و تعداد زیادی از کیست ها دفع شده است .
حضور پادتن ای جی ام نشان دهنده این است که گربه در خطر جدی می باشد و الوده سازی جدی انجام شده است .
اگر هر دو نوع پادتن بیماری گاندی در خون گربه وجود داشته باشد نشان دهنده این است که گربه به این بیماری حساس بوده و در عرض دو 1 تا دو هفته این الودگی را از بدن خود دفع میکند .
برخی اوقات کیست های حاوی توکسوپلاسموز گوندی در مدفوع گربه دیده می شود ، اما ایبن روش روش قابل اعتماد
و درستی نیست چون ممکن است برخلاف تشخیص شما گربه مبتلا به انگل دیگری باشد .
دفع کیست ها از طریق مدفوع ممکن است فقط برای مدت کوتاهی باشد و هنگامی که علائم ظاهری نشان داده میشود دیگر دفع کیستی وجود نداشته باشد
تشخیص دقیق توکسو پلاسموز گوندی نیازمند ازمایش ها پیوسته و دقیق و تغییراتی که در بدن گربه در طی مدت زمان کمی مشاهده می شود می باشد .

توکسوپلاسموز درمان میشود؟
بسیاری از گربه ها به بیماری توکسوپلاسموز مبتلا میشوند که میتوان در طی مراحلی این بیماری را مداوا کرد . توکسوپلاسموز معمولا به وسیله انتی بیوتیکی به نام کلینداماسین درمان میشود.
البته برای درمان توکسوپلاشموز میتوان از داروهای دیگری که در واقع جلوی تولید مثل توکسوپلاسموز گاندی را میگیرند استفاده کرد.
دو نمونه از این دارو ها :
Pyrimethamine
Sulfadiazine
هنگامی که دامپزشک بیماری تشخی بدهد شروع به مداوا میکند و بعد چند روز از مدوا علائم بیماری از بین خواهد رفت.در زملانی که بیماری بسیار قوی باشد از پادتن بسیار قوی برای اینکار استفاده میشود.

اگر دکتر بیماری گربه را توکسوپلاسموز تشحیص داد و دارو تجویز کرد باید پس از چند روز این بیماری بهتر شود اگر نشد پس مطمئن باشید بیماری گربه شما چیز دیگری است .

تا کنکون هیچ واکسنی که از مبتلا شدن گربه به بیماری توکسوپلاسموز جلوگیری کند کشف نشده است و در حال حاضظ محققاتن کشور های زیادی در حال بررسی بر روی این موضوع هستند .

ایا بیماری توکسوپلاسموز گربه ام به من منتقل میشود:

چون گربه تنها میزبان بیماری و انتقال دهند ه این بیماری به موجودات دیگر است برای چند روز خطر ابتلا کمی وجود دارد . این بدین معنی نیست که اگر شما دست به گربه بزنید به این بیماری مبتلا خواهید شد .

بسیار بعید است که تماس با پوست گربه عامل انتقال توکسوپلاسموز گوندی به انسان باشد چون گربه ها توکسوپلاسموز را بر روی پوست خود حمل نمیکنند .

همچنین ابتلا شما از خاراندن گربه یا بوس کردن او بسیار غیر ممکن است چون اصلا این انگل بر روی پوست نیست که بخواهد به شما منتقل شود .

گربه هایی که در خانه نگه داری شده و شما به انها گوشت خام وشکار زنده نمیدهید بسیار کم به این بیماری مبتلا خواهد شد .

در امریکا اغلب مردمی که به این بیماری مبتلا میشوند از خوردن گوشت خام یا دست های الوده به مدفوع گربه که به غذا تماس داشته مبتلا میشوند .

مردم چگونه به توکسوپلاسموز گوندی مبتلا میشوند :

هنگامی که انسان ها با خاکی که توسط مدفوع جوندگان،پرندگان،گوسفندان، گاوها و... تماس پیدا میکنند و دست خود را به مواد خوراکی یا دهان خود میزنند به این بیماری مبتلا میشوند که بیشترین درصد امار بدست امده در کل جهان خبر از انتقال به این صورت میدهد .

اگر بخواهیم از نظر صنعتی بررسی کنیم میتوانیم بگوییم هنگامی که انسان ها گوشت نیم پز خوک،گاو،گوسفند وغیره را میخورند به اسانی به این بیماری مبتلا خواهد شد. البته توکسوپلاسموز گاندی میتواند از خوردن سبزیهای الوده منتقل بشود .

درصد کمی از انسان ها از طریق لبنیاتی همچون شیر ،ماست و ... به این بیماری مبتلا شده اند . توکسوپلاسموز میتواند از مادر الوده به فرزند داخل شکمش به اسنی منتقل شود و هنگامی که فرزند به دنیا میاید به این بیماری دچار خواهد بود چه بسا در بسیاری موارد مرگ کودک دیده شده است.

بیشتر اماری که از مبتلایان توکسوپلاسموز رسیده است کودکانی هستند که مادرشان در زمان بارداری این بیماری را به انها منتقل کرده است در خیلی موارد حتی خود مادر به این بیماری مبتلا نمیشود .


چگونه از ابتلا به توکسوپلاسموز جلوگیری کنیم:

اگر شما جزو اون دو گروه خاص هستید لطفا از نگه داری گربه صرف نظر فرمایید . این دوگروه حساسیت بسیاری به توکسوپلاسموز دارند .

گروه ها:
زنان باردار
(ضعف سیستم ایمنی)Immunocompromised

اگر شما زن باردار هستید لطفا به ازمایشگاه رفته و ازمایش سرلژِیک را بدهید تا تشخیص داده شود جنین مبتلا به این بیماری هست یا خیر !زنانی که فرزندشان مبتلا به این بیماری است باید کاملا اطلاعات را شنیده و تصمیم نهایی خود را بگیرند .

همیشه پس از دست زدن به گوشت خام و خاک قبل از خوردن هر چیزی دستهایتان را با دقت فراوان بشویید . همه وسایلی را که هنگام استفاده از گوشت خام استفاده کردید بشویید و سبزیجات را قبل از خوردن کاملا بشورید .
گوشت را قبل از خوردن در درجه حرارت 160 درجه فارنهایت به بالا بپزید تا اگر توکسوپلازموز را در خود دارد از بین برود . حتما قبل از مصرف شیر و تخم مرغ انها را گرم کنید .
هنگامی که میخواهید به کار باغیبانی مشغول شوید یا ظرف دستشویی گربه را تمیز کنید دستکش در دستتان داشته باشید و به کودک خود اجازه ندهید در نزدیک جای دستشویی گربه بیاید .
نکات خلاصه و تکمیلی :

1-گوشت خام یا نیم پز را به هیچ وجه نخورید .گوشت حداقل 20 دقیقه باید در دمای 160 درجه فارنهایت قرار گرفته باشد .
2-شیر نجوشیده را به هیچ وجه نخورید .
3-میوه ها و سبزیجات را قبل خوردن بشورید .
4-پس از اینکه به گوشت خام دست زدید دست خود را با اب و صابون بشویید .
5-هنگامی که میخواهید باغبانی کنید از دستکش باغبانی استفاده کرده و سپس دستان خود را بشویید .
6-اب را از محیط بیرون نخورید البته در صورت جوشاندن خوردن اب مهم نیست .
7-به گربه خود گوشت خام یا شیر استریلیزه نشده را ندهید .
8-به گربه اجازه ندهید حیوانی را شکار کرده و بخورد.
9-جعبه دستشویی گربه را از مکان بازی بچه ها دور بکنید
10-خاک گربه را هر روز تمیز کرده و ظرف را با اب داغ بشویید
11-زنان باردار نباید به هیچ وجه ظرف گربه را بشویند .
12-جمعیت جوندگان و میزبان های دیگر را در محل زندگی خود کنترل کنید .