دزد زبان کیست ؟ ( معرفی انگل زبانخوار )

انگل زبان خوار در کنار میزبانش

انگل زبان خوار در کنار میزبانش

انگل Cymothoa exigua که به فارسی به آن نام انگل زبان خوار داده اند، انگلی سخت پوست میباشد که برای بقای خود اقدام به دُزدیِ زبان میکند. این نوع انگل در گونه ای از سرخوماهیان خالدار در سواحل کالیفورنیا پیدا شده است. انگل زبان خوار وارد آبشش ماهی شده و خود را به زبان ماهی میچسباند.

انگل به محض اینکه به زبان متصل میشود شروع به مکیدن خونِ ماهی میکند. درنهایت زبان به دلیل کمبودِ خون میمیرد و شُل میشود و پس از مدتی می افتد.
با جدا شدن زبان ، انگل خودش را به باقی مانده ماهیچه های زبان میچسباند.

 

انگل زبان خوار بعد از جایگزینی زبان

انگل زبان خوار بعد از جایگذاری خود بجای زبان

انگل پس از اینکه خود را جایگزین زبان کرد برای تغذیه خود هم از خونِ ماهی استفاده میکند و هم از باقی مانده غذایی که در دهان ماهی بجا میماند. انگل آسیب زیادی به ماهی نمیرساند و ماهی هم از اینکه عملکرد زبانش را موجودی بجز زبانش انجام دهد عیبی نمیکند. انگلِ زبان خوارِ ۳ تا ۴ سانتی متری تنها گونه شناخته شده ی انگل است که به یک عضو حمله میکند و خود را جایگزین آن میکند. این گونه انگل تنها در کالیفورنیا دیده شده بود تا اینکه در سال ۲۰۰۵ در دهان یک ماهی فروخته شده در بازار ماهی بریتانیا دیده شد. امکان پیدا کردن خاستگاه ماهی در بریتانیا وجود نداشت پس این احتمال داده شد که ماهی وارداتی بوده است. از آن پس در بریتانیا هیچ نمونه دیگری دیده نشد.

این نوع انگل با انسان ها کاری ندارد. نیازی نیست نگران زبانتان باشید.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 29 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 13:40

سلام
عالی بود و خدا رو شکر میکنم دیگه از این نوع انگلا مشاهده نشده

دوست عزیز ممنونم از اینکه از وب لاگم دیددن کردید ونظر دادین ،بازم منتظر نظراتتون هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد