عفونت کرم قلابدار

 
کرم قلاب دار چیست؟
کرم قلابدار نوعی انگل روده ای در انسان ها است که معمولا موجب اسهال خفیف و شکم درد می شود . عفونت شدید و جدی کرم قلابدار می تواند موجب بیماریها و مشکلات جدی برای نوزادان ، بچه ها ، زنان باردار و افرادی که دچار سوءتغذیه هستند ، شود.
عفونت کرم قلابدار اکثراٌ در آب و هوای استوایی و گرمسیری رخ می دهد و حدود ۱ بیلیون نفر یعنی۵/۱ جمعیت جهان به این نوع عفونت دچار می شوند.

● کرم قلابدار معمولا در کجاها یافت می شود ؟
یکی از انواع معمول آن ( آن سی سلوستاما دوئاهونال) در جنوب اروپا ، شمال افریقا ، آسیای شمالی و قسمتی از آمریکای جنوبی دیده می شود ، نوع دوم آن ( نکیتورام اریکنوس ) در قرن اخیر در شمال شرقی آمریکا پراکنده شده اند .
● چگونه دچار کرم قلابدار می شویم ؟
شما می توانید با تماس مستقیم با خاک آلوده مخصوصا پابرهنه راه رفتن یا بلعیدن اتفاقی خاک آلوده دچار این عفونت شوید.
کرمهای قلابدار چرخه زندگی پیچیده ای دارند که این چرخه در روده کوچک، آغاز و پایان می یابد . تخم های کرم قلابدار به خاک نمدار و گرم و سایه احتیاج دارند تا به کرم تبدیل شوند.
این کرمها اغلب از طریق پاهای برهنه به داخل پوست نفوذ می کنند به داخل ریه ها راه می یابند از طریق دهان و بلع به دستگاه تنفسی و نهایتا خود را به روده کوچک می رسانند . این جریانات حدود یک هفته طول می کشد . در روده کوچک کرم ها بزرگ شده و به کرم نیم اینچی تبدیل می شوند و خود را به دیواره روده می چسبانند و خون می مکند . کرم های بزرگ ۱۰۰ تخم تولید می کنند . این تخم ها در مدفوع ( دستشویی) دفع می شوند. اگر تخم ،خاک آلوده و شرایط لازم و کافی داشته باشد از تخم در آمده پوست اندازی می کند و بعد از ۵ الی ۱۰ روز به کرم عفونی تبدیل می شود.
● چه کسانی بیشتر در معرض این نوع کرم قرار دارند ؟
در مناطقی که کرم قلابدار شایع است افرادی که با خاک حاوی مدفوع انسانی و حیوانی تماس مستقیم داشته باشند بیشتر احتمال دارد به این نوع مرض مبتلا شوند. بچه ها چون با چیزهای آلوده و پابرهنه بازی می کنند بیشتر در معرض این نوع عفونت قرار دارند . از انجا که کرمها برای بزرگ شدن به خاک احتیاج دارند این عفونت از طریق شخصی به شخصی منتقل نمی شود . ارتباط بچه ها در موسسات و مهدکودکها احتمال این عفونت را شدت نمی دهد.
● علائم کرم قلابدار چیست؟
خارش و تحریک پوست در جاهایی از بدن که با خاک و شن تماس پیدا می کند معمولا اولین نشانه این عفونت و آلودگی است . وقتی کرم حشره به داخل پوست نفوذ کند این علایم بروز می کند.
ممکن است عفونت ساده و خفیف باشد و هیچ علایمی نداشته باشد اما عفونت شدید می تواند موجب کم خونی ، درد شکم ، کم اشتهایی و کاهش وزن شود . عفونت شدید و مزمن جلوی رشد فکری و بلوغ را می گیرد.
● آیا عفونت کرم قلابدار می تواند موجب مشکلات جدی شود ؟
بله . مهم ترین خطری که کرم قلابدار موجب می شود افزایش کم خونی و کمبود پروتیین است که نتیجه کم شدن خون می باشد .وقتی بچه ها مرتبا با کرمهای مختلف آلوده می شوند کمبود آهن و پروتیین می تواند جلوی رشد و بلوغ فکری آن ها را بتعویق بیاندازد.
عفونت این نوع کرم گاهی موجب خستگی ، تنگی نفس و بزرگ شدن قلب و تپش های نامرتب می شود.
گاهی بخصوص در بین نوزادان این نوع کرم، مهلک و کشنده است .
● اگر فکر کردم به عفونت کرم قلابدار مبتلا هستم چکار باید بکنم ؟
به پزشک خود مراجعه کنید . این نوع عفونت و آلودگی با مشاهده تخم کرم قلابدار از طریق آزمایش و نمونه گرفتن از مدفوع تشخیص داده می شود.
● معالجه و درمان کرم قلابدار چیست ؟
در برخی کشورها که ابتلا به کرم قلابدار شایع و معمول است عفونت های خفیف درمان نمی شوند. در آمریکا عفونت کرم قلابدار بطور کلی در طی ۱-۳ روز پس از تجویز دارو درمان می شوند . به نظر می اید این داروها خیلی موثرند و اثرات جانبی ندارند.برای بچه های زیر ۲ سال معالجه و درمان باید توسط پزشک متخصص کودکان تشخیص داده شود.
آزمایش مدفوع دیگری ۱ الی ۲ هفته بعد از معالجه و درمان انجام میشود اگر عفونت همچنان موجود باشد درمان دوباره تکرار می شود . اگر فرد دچار کم خونی باشد مکمل های آهن تجویز می شود .
پزشک داروهای خوردنی مثل albendazole، mebendazole،pyrantel pamoate تجویز می کند به دلیل اثرات دارو بر جنین این داروها برای زنان باردار تجویز نمی شوند و به افراد کم خون مکمل آهن توصیه می شود.
● چگونه می توان از این نوع کرم جلوگیری کرد ؟
در مناطقی که کرم قلابدار شایع است و امکان دارد مدفوع انسان وحیوان در خاک و شنش موجود باشد نباید پای برهنه راه رفت و بدون دستکش به خاک دست زد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد