آیا کرم گینه را می شناسید؟

دراکونکولیازیز" همان بیماری معروف "پیوک" یا "بیماری کرم گینه"(GWD) است.شاید شما این بیماری را نشناسید.حق هم دارید . به این دلیل که سالهاست در ایران از این بیماری خبری نیست.اما اگر از پدر-مادر بزرگانتان(یا حتی پدر و مادرتان به این شرط که جنوبی باشید)بپرسید حتما پیوک را میشناسند. ادامه مطلب ...

ترماتودهای کبدی غیر شایع در ایران

clonorchis sinensis , opisthorchis felineus , o.viverini -

 

این ترماتودهای کبدی در مجاری صفراوی دیستال و درست در زیر کپسول کبد مستقر می شوند و تنها در عفونت های شدید در مجرای صفراوی مشترک و یا در کیسه صفرا دیده می شوند.

ادامه مطلب ...

دیکروسلیوم دندرتیکوم

دیکروسلیوم دندرتیکوم جزو مهمترین ترماتودهای انگلی است و این کرم در داخل مجاری صفراوی کبد در گاو و گوسفند و بز، خوک و گراز و بندرت انسان زندگی می‌کنند. کم‌خونی، آماس یا التهاب، یرقان و لاغری یا کاشکسی و سندرم هالزون از جمله عوارض مبتلا شدن به این انگل می باشد.

ادامه مطلب ...

کشت مدفوع - stool culture

 

 

 

 

کشت مدفوع برای ایزوله کردن باکتری هایی مورد استفاده قرار می گیرد که اکثریت آنها باعث ایجاد بیماری های GI (گاستروانتریت) می شوند . عمده باکتری های ایزوله شده در کشت ها ، اکلای پاتوژن ، سالمونلا و شیگلا است . بعد از کشت و ایزوله کردن اکلای پاتوژن و سالمونلا برای تعیین نوع سوش از انتی سرم هایی استفاده می کنیم که به صورت تجاری در دسترس هستند .

ادامه مطلب ...

لاروهای‌ مهاجر پوستی‌ ـ larva migrans cutaneous

لاروهای‌ مهاجر  پوستی‌ آلودگی‌ پوست‌ با لارو کرم‌های‌ قلابدار یا کرم‌های‌ گرد. این‌ انگل‌ها معمولاً سگ‌ و گربه‌ را مبتلا می‌سازند. این‌ عارضه‌ معمولاً پوست‌ نواحی‌ در تماس‌ با زمین‌ یعنی‌ پا، ساق‌ یا باسن‌ را درگیر می‌سازد.

لاروهای‌ مهاجر  <em class='em2'>پوستی</em>‌ ـ larva migrans cutaneous

ادامه مطلب ...