میازیس چیست؟

َمیاز یا میازیس چیست؟

به آلودگی اندام­ها یا بافت­های بدن حیوانات یا انسان با مراحل نوزادی مگس­ها، میاز یا میازیس می­گویند. میازیس بر اساس محل آلودگی و قرار گرفتن نوزاد در بدن حیوانات به انواع مختلف: میاز پوستی(جلدی)، ، زیر پوستی، بینی ای – حلقی، روده ای- داخلی یا ادراری- تناسلی طبقه­بندی می­شود.

از لحاظ بیولوژیک طبقه بندی میازها بر اساس ارتباط بین میزبان و انگل انجام می­شود. از این دیدگاه میازیس را به میاز اجباری(Obligatory) ، اختیاری (Facultative) و تصادفی(Accidental) تقسیم می­کنند. در میازیس اجباری، انگل خارجی برای تکمیل مرحله تکاملی به یک میزبان زنده نیاز دارد. در میازیس اختیاری، انگل در بدن موجود زنده یا مواد بی­جان رشد و نمو می­کند.

ادامه مطلب ...

کیست هیداتیک یا بیماری هیداتیوز Hydatidosis

بیماری کیست هیداتیک یکی از خطرناکترین بیماریهای قابل انتقال از حیوانات به انسان است. واژه هیداتیس به معنی یک قطره آب است. بیماری توسط نوزاد یک انگل روده ای سگ که وارد بدن انسان و دام می شود بروز می کند. کرم بالغ در روده سگ و نوزاد در بدن انسان و حیوانات اهلی نشخوارکننده زندگی می کند. عامل ایجاد بیماری مرحله نوزادی انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس است.

اهمیت بیماری کیست هیداتیک:

پراکندگی انگل در سطح جهان وسیع بوده ولی شایعترین مناطق درگیر ساحل مدیترانه، جنوب روسیه ، ایران، استرالیا وبلغارستان میباشد. میزبانان اصلی آن گوشتخواران بویژه سگ سانان هستند اما انگل در سایر حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو، گوسفند، روباه، خوک و شتر نیز دیده می شود.

ادامه مطلب ...

دزد زبان کیست ؟ ( معرفی انگل زبانخوار )

انگل زبان خوار در کنار میزبانش

انگل زبان خوار در کنار میزبانش

انگل Cymothoa exigua که به فارسی به آن نام انگل زبان خوار داده اند، انگلی سخت پوست میباشد که برای بقای خود اقدام به دُزدیِ زبان میکند. این نوع انگل در گونه ای از سرخوماهیان خالدار در سواحل کالیفورنیا پیدا شده است. انگل زبان خوار وارد آبشش ماهی شده و خود را به زبان ماهی میچسباند.

ادامه مطلب ...

شب یلدا مبارک

به آخر پاییز رسیدیم  

 

همه دم میزنند از شمردن جوجه ها  

 

امشب بشمار تعداد دلهایی را که به دست آورده ای  

 

بشمار تعداد لبخندهایی را که بر لب دوستانت نشاندی  

 

بشمار تعداد اشکهایی را که از سر شوق و غم ریختی  

فصل زردی بود ٰتو چقدر زنده بودی؟ 

 

جوجه ها را بعدا با هم میشماریم... شب یلداتون مبارک

 

  mive araei www.3et.ir 4 عکس هندوانه آرایی شب یلدا

تصاویر وحشتناک یک بیماری

الفانتیازیس (elephantiasis)

بیماری الفانتیازیس

الفانتیازیس (elephantiasis) یا فیلاریازیس لنفاوی (Lymphatic Filariasis)، یک بیماری منتقله توسط پشه است که توسط نوعی انگل یا کرم به نام بروگیا مالایی (Brugia malayi) ایجاد می‌شود.

غدد لنفاوی در اثر بروگیا مالایی بسیار رشد می‌کنند و به عنوان پای فیلی شناخته می‌شوند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت این بیماری 120 میلیون نفر از مردم سراسر دنیا را آلوده کرده است و 40 میلیون نفر از آنها به سختی درگیر این بیماری هستند که بیشتر آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

ادامه مطلب ...