درمان اسهالهای مزمن با کمک کرمهای انگلی

نتایج یک آزمایش جدید نشان داد که درمان اسهال مزمن با استفاده از کرم‌های انگلی امکانپذیر است.

به گزارش سرویس «سلامت» ایسنا، متخصصان علوم پزشکی مرکز طبی لانگان در دانشگاه نیویورک در مطالعه‌ای روی میمون‌ها دریافتند که این روش درمان منجر به بازگرداندن باکتری‌های روده به وضعیت سلامتی می‌شود.

به گزارش بی بی سی، هم چنین در مطالعه دیگری روی موش‌های آزمایشگاهی معلوم شد که امکان درمان اختلالاتی چون کولیت زخمی روده به همین شیوه نیز میسر است.

به گفته پزشکان، بیماریهای التهابی روده نظیر کولیت اغلب بر اثر واکنش اشتباه سیستم دفاعی بدن در برابر باکتری‌های روده رخ می‌دهند. این قبیل بیماریهای و اختلالات روده‌ای در کشورهای پیشرفته شایع‌تر هستند و پزشکان معتقدند که مردم کشورهای در حال توسعه بیشتر در معرض عفونت‌های ناشی از کرم‌های انگلی هستند و بنابراین در بدنشان یک محافظ و دفاع طبیعی در برابر التهابات روده‌ای ایجاد می‌شود. این محافظ طبیعی در اثر همزیستی انسان در انگل‌ها به تدریج تکامل پیدا کرده است.

در مطالعات اخیر از کرم‌های انگلی برای درمان موفقیت آمیز بیماری التهاب روده در انسانها استفاده شده است اما تاکنون دقیقا معلوم نشده که چگونه این تاثیر درمانی اتفاق می‌افتد. در مطالعه جدید، میمون‌های آزمایشگاهی بررسی شدند چون میمون‌های جوان اغلب به اسهال مزمن مبتلا می‌شوند و درمان آنها دشوار است.

پنج میمون جوان با کرم‌های انگلی موسوم به «ویپ وورم» درمان شدند. پس از نمونه برداری‌های بافتی قبل و بعد از درمان معلوم شد که پس از استفاده از این انگل‌ها، تعداد باکتری‌های روده دوباره برقرار می‌شود. از این پنج میمون چهار میمون جوان درمان شدند و دوباره به وزنشان اضافه شد.

متخصصان در نظر دارند در آزمایشات آتی علت و جزئیات بیشتر تاثیر درمانی کرم‌های انگلی را در بهبود التهابات روده‌ای آشکار سازند.

شرح این آزمایشات در مجله «پلوس پاتوژنز» منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد