کرم کبد گوسفند

کرم کبد گوسفند

انتشار جغرافیایی: این انگل در اکثر نقاط دنیا مشاهده می شود به خصوص در کشورهایی که در آنها پرورش گوسفند رواج دارد.

شکل کرم: کرمی به شکل برگ درخت به طول 2 تا 3 و عرض 0.8 تا 1.3 سانتی متر. در بخش قدامی دارای مخروط راسی  Cephalic cone و بعد از آن شانه قرار دارد. بادکش دهانی و بادکش شکمی تقریبا برابر هستند. روده بسیار منشعب توسط مری کوتاهی به حلق متصل می شود. بیضه های دو گانه به شدت منشعب در قسمت خلفی بدن و تخمدان منشعب در قسمت چپ خط وسط بدن و در جلو بیضه قرار دارد (هرمافرودیت). اطراف بدن کرم توسط غدد ویتلوژن احاطه شده است. مجرای لورر وجود دارد.

سیر تکامل: کرم در مجاری صفراوی و کیسه صفرا زندگی می کند. تخم ها از مجاری صفراوی وارد روده میزبان شده  و با مدفوع دفع می گردند. تخم کرم هنگام دفع نارس است. پس از 9 تا 15 روز جنین در تخم می رسد (اگر تخم به آب برسد). میراسیدیوم از تخم خارج شده و برای ادامه حیات به بدن میزبان واسط (حلزون های آب شیرین) وارد می شوند. در ایران حلزون واسط Lymnae truncatula می باشد.

انگل در بدن حلزون پس از طی مراحل اسپروسیست و ردی به سرکر تبدیل می شود (در تابستان یک مرحله ردی و در زمستان 2 مرحله ردی وجود دارد).

Gymnocephalus cercariae معمولا شب هنگام از حلزون خارج می شود و پس از قرار گرفتن روی گیاهان انکیسته می شود و متاسرکر به وجود می آید. میزبان با بلع گیاهان آلوده به متاسرکر به این انگل مبتلا می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد